Κιν.: 6974706107 | Τηλ. Δράμας: 25210 38158 | Τηλ. Θεσσ/νίκης: 2310 270066

BLOG

Συνέντευξη στην εφημερίδα Documento για την online απιστία

Του Ιάκωβου Μαρτίδη 
1) Γιατί πολλοί επιλέγουν να βρουν τον έρωτα μέσω διαδικτύου;
Σήμερα οι έξοδοι έχουν μειωθεί  λόγω οικονομικής κρίσης,   λόγω φόρτου εργασίας… Ταυτόχρονα υπάρχουν όπως  άνθρωποι που είναι εσωστρεφείς,   ολιγομίλητοι, ντροπαλοί, μοναχικοί, με δυσκολίες στην επικοινωνία. Αυτό το κενό  το καλύπτει εύκολα και ανέξοδα το διαδίκτυο. Στις ΗΠΑ,   τα ετερόφυλα ζευγάρια που γνωρίστηκαν στο διαδίκτυο πλησιάζουν το 20%, ενώ στους   ομοφυλόφιλους το ποσοστό εκτινάσσεται στο 70% καθώς για να γνωρίσουν νέους συντρόφους  προτιμούν το προστατευμένο διαδικτυακό περιβάλλον. Αυτό ισχύει και για  τους ηλικιωμένους προκειμένου να ξαναφτιάξουν τη ζωή τους,   φοβούμενοι την κοινωνική κριτική.  
     
2) Μπορεί να υπάρξει υγεία στη σχέση με τον σύντροφο μας όταν η τεχνολογία μπαίνει τόσο επιθετικά στη ζωή μας;
Η τεχνολογία επηρεάζει αρνητικά την σεξουαλική ζωή των συντρόφων καθώς προβάλλει μια σεξουαλική εικόνα που είναι αποκαλυπτική, ερεθιστική, γοητευτική και πολλά υποσχόμενη. Πως η πραγματική γυναίκα,  για παράδειγμα, θα ανταγωνιστεί την διαδικτυακή  που είναι νεώτερη, ομορφότερη, ξεκούραστη, που δεν έχει πονοκέφαλο, που ποτέ δεν θα σου πει όχι, δεν θα σου γκρινιάξει  και θα είναι πάντα διαθέσιμη;  Από τη σύγκριση   βγαίνει χαμένη η πραγματική γυναίκα. Μόνο που αν βγαίνει χαμένη η γυναίκα και καθώς αποτελεί μέρος της σχέσης, βγαίνει χαμένη η σχέση και κατά συνέπεια και ο άνδρας.  
Δεν αποδομείται έτσι η ζωντανή σεξουαλική έκφραση και η συναισθηματική επικοινωνία; Δεν πέφτει βαθμιαία η  αυτοεκτίμηση της γυναίκας, καθώς πιστεύει ότι ως γυναίκα δεν μετράει;   
Η καταχρηστική χρήση του διαδικτύου   οδηγεί σε προσωπική απομόνωση και σε έλλειψη ερωτικού ενδιαφέροντας για τον σύντροφό.  Η συστηματκή επικοινωνία μέσω του διαδικτύου σε αποστερεί από τον πλούτο της ανθρώπινης συναισθηματικής επαφής  Σε μια  μελέτη στην οποία οι ερευνητές παρείχαν στις οικογένειες υπολογιστές και πρόσβαση διαδικτύου (Kraut et Al, 1998) ανέφεραν ότι η χρήση διαδικτύου συνδέθηκε με τη μειωμένη οικογενειακή επικοινωνία, με ελλιπείς κοινωνικές επαφές και αύξηση της μοναξιάς.
  
 3) Γιατί λαμβάνει μορφή «μάστιγας» η online απιστία;
 Όταν δεν υπάρχουν σχέσεις ειλικρίνειας, εμπιστοσύνης ανάμεσα στο ζευγάρι, όταν υπάρχει έλλειψη αγάπης και συστηματικές συγκρούσεις ανεπίλυτες, όταν υπάρχουν σεξουαλικά προβλήματα, τότε το να καταφύγει κάποιος σε online απιστία είναι πολύ πιθανόν. Υπάρχουν και πολλοί άλλοι λόγοι όπως η ευκολία πρόσβασης, το ανύπαρκτο   κόστος, η μη συναισθηματική εμπλοκή, η έλλειψη κινδύνου να κολλήσεις κάτι, η προφύλαξη από την έκθεση του πραγματικού εαυτού μας κ.ο.κ.

4) Freckling, ghosting, haunting, polyamory: νέες έννοιες που στα χρόνια των σοσιαλ μιντια τις διαβάζουμε διαρκώς και μια μεγάλη μερίδα νέων (και όχι μόνο) ανθρώπων τις βιώνει είτε ως «θύτης», είτε ως «θύμα» ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Θα θέλαμε τη γνώμη σας.
Να πω προκαταβολικά πως έχω επιφυλάξεις με την   εύκολη κατηγοριοποίηση και ετικετοποίηση συμπεριφορών. Εστιάζουμε στο δέντρο και κινδυνεύουμε να χάσουμε το δάσος. Υπάρχει ένας κοινός παρονομαστής πίσω από όλες αυτές τις συμπεριφορές. Οι θύτες αλλά συχνά και αρκετά από τα θύματα μεγάλωσαν σε οικογένειες με πολλά προβλήματα. Χωρίς αγάπη, αποδοχή, ενθάρρυνση, όρια.
Η λέξη freckling δηλώνει χρονική διάρκεια. Είναι οι σχέσεις που διαρκούν μόνο στις καλοκαιρινές διακοπές ή μόνο το χειμερινό εξάμηνο.
Δύσκολο να το εξηγήσεις. Φοβάται ο πρωταγωνιστής τις μακροχρόνιες σχέσεις; Είναι πολύ φορτωμένος με δουλειές ή είναι εργασιομανής και βρίσκει την καλοκαιρινή σχέση σαν μία διέξοδο, εκτόνωση, διαφυγή; Τον επηρεάζει ο καιρός θετικά ή αρνητικά, ανάλογα με την εποχή; Το καλοκαίρι νιώθει πιο αφημένος; Τον χειμώνα έχει περισσότερο ανάγκη από μία αγκαλιά; Τον επηρεάζει η ανεμελιά του καλοκαιριού ή το «κάνει κρύο, καιρός για δύο»;   Συνήθως, σε αυτές τις σχέσεις, ο θύτης αποφεύγει να μιλά για προσωπικά θέματα και μιλά περί ανέμων και υδάτων. Αποφεύγει τους φίλους σου, δεν σε συστήνει στους δικούς του. Πιθανόν είναι πρόσωπα που δεν τους αρέσουν οι δεσμεύσεις και κυρίως οι μακροχρόνιες. Μπορεί και να βαριούνται εύκολα.
 Ghosting:   Ο θύτης εξαφανίζεται με σκοπό τη διακοπή της προϋπάρχουσας σχέσης. Είναι μία ανώριμη συμπεριφορά και υπάρχει συνήθως φόβος  να αντιμετωπίσεις  το σύντροφό σου. Αυτός που κάνει ghosting, σταματά ξαφνικά να απαντά σε κλήσεις και μηνύματα, επειδή δυσκολεύεται να πει πρόσωπο με πρόσωπο ότι επιθυμεί τη διακοπή της σχέσης. Ταυτόχρονα υπάρχει χαμηλή αυτοεκτίμηση και πιο σπάνια, η πρόκληση ψυχικού πόνου στον άλλον μπορεί να κρύβει κάποια ψυχοπαθολογία, ο θύτης δηλαδή να απολαμβάνει τον πόνο του άλλου.
 
Στο haunting, το άτομο σταματάει να απαντά σε κλήσεις και μηνύματα για κάποιες μέρες και έπειτα  επανεμφανίζεται με φιλική διάθεση. Μπορεί να επιζητά την προσοχή, να του αρέσει να δοκιμάζει τους ανθρώπους και τις αντοχές τους, να έχει αρκετά ναρκισσιστικά στοιχεία ως προσωπικότητα, να επανέρχεται λόγω τύψεων γιατί καταλαβαίνει ότι είναι λάθος η συμπεριφορά του, να είναι αμφιθυμικός κ.ο.κ.
 
 Polyamory: Πολυσυντροφικότητα Αναφέρεται σε φανερές σχέσεις ανάμεσα σε τρεις τουλάχιστον ανθρώπους.  ¨Όσοι είναι υπέρμαχοι της πολυσυντροφικότητας θεωρούν ότι υπάρχει έρωτας και αγάπη και δεν είναι σεξιστικές οι σχέσεις.
Υπάρχουν βέβαια πολλά ερωτήματα: Πόσο ειλικρινής μπορείς να είσαι; Υπάρχει εμπιστοσύνη; Τι γίνεται με τη ζήλεια; Όταν αυτά τα ερωτήματα τίθενται στις μονογαμικές σχέσεις, φανταστείτε τη συχνότητα και την ένταση που εν δυνάμει μπορεί να τίθενται σε μία πολυσυντροφικότητα που απαρτίζεται από πέντε άτομα. Τι γίνεται αν κάποιος δείχνει την προτίμησή του σε ένα πρόσωπο; Τα κοινόβια των χίπις απέτυχαν. Και αν υπάρχουν παιδιά, θα έχουν βιολογικούς και θετούς γονείς; Και ποιοι θα καθορίζουν τους κανόνες; 
Στις μονογαμικές σχέσεις πρέπει να βρεθεί η ισορροπία ανάμεσα σε δύο πρόσωπα. Και ξέρουμε πόσο δύσκολο είναι. Τι γίνεται όταν πρέπει να βρεθεί η ισορροπία ανάμεσα σε πολλά;
 Όταν είσαι ερωτευμένος με κάποιον   σημαίνει ότι εξ ορισμού δεν μπορείς να ερωτευθείς άλλον. Αλλιώς δεν είσαι ερωτευμένος. Και όταν αγαπάς η δέσμευση είναι ένα χαρακτηριστικό της αγάπης. Δε μπορείς να αγαπάς ερωτικά και κάποιον άλλον. Άλλο να έλκεσαι σεξουαλικά.
 
Είναι πολύ δύσκολο να «απεγκλωβιστεί» κανείς από αυτού του τύπου τις συμπεριφορές και να βιώσει την πραγματική συναισθηματική σύνδεση. Και αυτό γιατί υπάρχουν ισχυρές εγγραφές παιδιόθεν, συνήθως πολύ αρνητικές από την γονεϊκή του οικογένεια. Ταυτόχρονα θα πρέπει ο ίδιος να αναγνωρίσει ότι υπάρχει πρόβλημα και να δεσμευτεί να δουλέψει ψυχοθεραπευτικά σε συστηματική βάση.
Ζούμε σε έναν κόσμο που η απουσία καθολικού νοήματος και η ανυπαρξία βασικών αξόνων αναφοράς είναι εμφανής.  Και   για πρώτη φορά εδώ και λίγα χρόνια αμφισβητείται τόσο έντονα ο θεσμός αυτός καθαυτός της οικογένειας. Όμως τόση είναι η αξία της οικογένειας, που ο Πλάτων υποστηρίζει στην Πολιτεία ότι από τυραννικές οικογένειες προκύπτουν τυραννικά πολιτεύματα και από δημοκρατικές οικογένειες, δημοκρατικές πολιτείες. Στο βαθμό λοιπόν που είναι υγιής η οικογένεια, στον αντίστοιχο βαθμό είναι υγιής και η κοινωνία. Δυσλειτουργεί ή νοσεί η οικογένεια; Το αυτό συμβαίνει και στην κοινωνία. Αξίζει πολιτεία και εκκλησία να στηρίζουν την οικογένεια.